Reakcia na aktuálne potreby klientov je jedným z hlavných determinantov kvality našej práce s mladými ľuďmi v programe CIRKUS. Našou snahou je vytvoriť bezpečný priestor pre sebarealizáciu klientov v sídliskových podmienkach, ideálne za ich participácie.
Keď nastala pandémia koronavírusu a všetky školy sa zatvorili, v životoch našich klientov nastalo nevyplnené miesto, ktoré by za bežných okolností trávili v škole. Možno práve touto absenciou štruktúrovanej výuky v aktuálnom období si klienti nášho terénneho programu sami vypýtali preventívne prednášky na rôzne témy. Keďže už dlho vieme, že terénna služba nie je pre klientov len o voľnočasových aktivitách, začali sme kuť ich železo za horúca.
V Združení STORM si často pripomíname, aké je dôležité využívať výhody našich výhod, a preto sme spojili príjemné s užitočným, resp. užitočné s užitočným a k terénnej časti nízkoprahového programu pre deti a mládež CIRKUS sme pripojili prvky primárnej a sekundárnej prevencie na základných a stredných školách programu STEREO.
„STERKUS či CIRREO? Na názve nezáleží, podstatné je, že potrebu klientov sme naplnili,“ zhodnocuje aktivitu koordinátor programu CIRKUS, Róbert Tkáč.
Spoločne sme spísali brainstorming ich nápadov a želaní, spojili sme ich do väčších rámcov a vytriedili, čo klientom môžeme ponúknuť a čo už je za našou hranicou. Vymysleli sme systém hlasovania a vybrali obsahy s najväčším počtom hlasov. Zistili sme, že v aktuálnej dobe najviac zaujímajú mladých témy prevencie alkoholu, diskriminácie, šikany a kyberšikanovania. Vychádzajúc z filozofie a princípov nízkoprahovosti v programe CIRKUS nie je vždy priestor pre špecifické preventívne aktivity s dlhdobo plánovanou štruktúrou, preto sme stanovili osobité pravidlá pre pracovníkov aj klientov ohľadne dobrovoľnej účasti, času, participácie či sebaotvorenia. Štruktúru a jasné pravidlá si klienti osvojili a nárokovali si ich dodržiavanie. Rýchlo si zvykli na júnové štvrtky o štvrtej kedy sa interaktívnym spôsobom hodinu venujeme konkrétnej téme.
Samozrejme sme sa potýkali aj s niekoľkými rizikami, ktoré sme striedavo mohli alebo nemohli ovplyvniť. Upršané júnové dni sa postarali o niekoľko kvapiek dažďa, ktoré nám nadšenie nikdy nevzali, na začiatku sme museli vyriešiť obmedzenie s bezpečným odstupom či rúškami. Kreatívne sme využili opustené pieskovisko, ktoré sa stalo bezpečnou zónou pre skupinové aktivity. Pomerne široká veková štruktúra klientov si žiadala dôkladnú prípravu pracovníkov a nároky na vyváženosť aktivít a diskusií.
Keď sa pripravujeme na službu, nikdy naisto nevieme, či klienti prídu, koľko ich príde alebo v akom budú rozpoložení. Aj z týchto dôvodov sme sa dôkladne pripravovali na rôzne alternatívy či úskalia tohto pokusu, ktorý v jeho závere hodnotím ako úspešný.
Autorka: Mgr. Mária Ösziová, Terénna sociálna pracovníčka v NPDM CIRKUS